Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening: voor integriteit en een veilige werkomgeving

Een vertrouwenspersoon in de financiële dienstverlening draagt bij aan een integere omgeving en een veilige werkcultuur. Integer handelen is dé ruggengraat van elke financiële dienstverlener. Maar hoe waarborg je deze in een sector waar verleidingen soms groot zijn?

 

Het gezegde ‘de gelegenheid maakt de dief’ illustreert treffend de uitdagingen in de financiële wereld. In financiële werkomgevingen is het cruciaal om een integere en veilige cultuur te bevorderen. Daarom is een externe vertrouwenspersoon in de financiële sector geen luxe, maar een noodzaak. 

Ontdek zelf hoe Trustlr zich onderscheidt

Pool diverse externe LVV-registervertrouwenspersonen

Al onze externe vertrouwenspersonen zijn LVV-gecertificeerd, maar wat wij nog belangrijker vinden: We zijn divers (gender, cultuur, lhbtiq+) spreken meerdere talen en hebben verschillende achtergronden.

Voldoen aan wetgeving én verwachtingen overtreffen

Als het binnenkort verplicht wordt om bij bedrijven vanaf 10 medewerkers een vertrouwenspersoon aan te stellen zit je bij ons gelijk goed. Met onze persoonlijke benadering leveren we altijd extra.

Zichtbaar, laagdrempelig en toegankelijk

Onze proactieve aanpak en ontwikkelde tools zorgen voor uitstekende zichtbaarheid en daarmee toegankelijke ondersteuning. Onze innovatieve dienstverlening heeft zowel on- als offline mogelijkheden.

Compleet ontzorgd implementatietraject

Geen organisatie is hetzelfde, daarom geloven wij in dienstverlening op maat. Wij werken met een implementatietraject om onze service op jouw behoefte te kunnen finetunen. Daarbij bepalen we welke ontwikkelde tools het beste passen.

Waarom een vertrouwenspersoon onmisbaar is voor financiële dienstverleners

Een vertrouwenspersoon bij een financiële dienstverlener kan het verschil maken in het bevorderen van een veilige werkomgeving voor medewerkers. We zien grove integriteitsschendingen in de financiële dienstverlening, ondanks scherp toezicht door de AFM, de verplichte audits en wet- en regelgeving die voor deze branche gelden. Denk bijvoorbeeld aan de grootschalige examenfraude door KPMG die in 2023 aan het licht kwam.

Het melden van misstanden moet door organisaties gestimuleerd worden. Niet alleen voor mens en maatschappij, maar ook om ernstige reputatieschade voor bedrijven te voorkomen. Echter, te vaak worden deze individuen geconfronteerd met een onwerkbare en onveilige werksituatie na de melding. In 2023 is daarom de Wet Bescherming Klokkenluiders aangenomen, die voorschrijft dat vanaf 17 december 2023 bedrijven met meer dan vijftig werknemers een interne meldregeling moeten hebben, waarin duidelijk is aangegeven wie als vertrouwenspersoon fungeert.

Extern vertrouwenspersoon financiële instelling
Externe vertrouwenspersoon

Gevolgen van fraude en integriteitskwesties in de financiële dienstverlening

De gevolgen van fraude en integriteitskwesties in de financiële dienstverlening zijn veelomvattend. Reputatieschade is vaak onherstelbaar; het vertrouwen van klanten, aandeelhouders en stakeholders kan in een oogwenk verdwijnen. Dit heeft niet alleen consequenties voor het betreffende bedrijf, maar ook voor de klanten die hun investeringen zien verdampen en gedupeerd achterblijven. Daarnaast kunnen de financiële en juridische gevolgen voor de betrokken organisaties desastreus zijn. Een vertrouwenspersoon in de financiële dienstverlening is belangrijk om de vergaande gevolgen van integriteitskwesties te beperken of zelfs te voorkomen en kan bijdragen aan een veilige werkcultuur.

Trustlr is er voor elke organisatie

Voor elke branche

Van horeca en toerisme tot consultancy en notariskantoren — Trustlr is net zo veelzijdig als jouw bedrijf.

Voor al je medewerkers

Met TrustNet geven we medewerkers de macht; zij houden de regie over hun eigen werkklimaat.

Voor elke situatie

Ongewenst gedrag kent, helaas, vele vormen. Wij staan, zonder oordeel, open voor elke situatie die onveilig voelt.

Voor elke dag

Het is beter als ‘t nooit gebeurd, maar als het gebeurd dan is Trustlr direct bereikbaar. We staan 24/7 voor je klaar.

Extra diensten

Breidt onze alles-in-één dienstverlening uit en maak van Trustlr jullie één-voor-alles oplossing.

Online voorlichting en preventie

Online cursussen ontworpen om jouw organisatie proactief te ondersteunen in het voorkomen van ongewenst gedrag en integriteit. TrustNet is ons online kennisplatform met voorlichting om een veilige werkomgeving te bevorderen.

Workshop op locatie

Medewerkers meenemen in de opbouw van een veilig werkklimaat gaat wat ons betreft het allerbest op bekende plekken. Op de werkvloer of een favoriete teamlocatie.

Hulp bij gedragscode

De richtlijnen voor het gedrag van jouw medewerkers behoren nog te vaak tot de ongeschreven regels. Wij maken het duidelijk en inzichtelijk voor iedereen, met een gedragscode op papier.

Ervaring opdoen, in Virtual Reality

Herken jij ongewenst gedrag als het zich voor je neus afspeelt? Met deze VR-experience simuleren we onveilige situaties zodat jouw mensen getraind worden om het gedrag te herkennen dat we samen willen voorkomen.

Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening inhuren

Vertrouwenspersoon inhuren? Trustlr en de inzet van onze externe vertrouwenspersonen kunnen een belangrijke rol spelen in het pro-actief creëren van een veilige werk- en meldcultuur bij financiële instellingen. De financiële wereld is complex en voortdurend onderheven aan wijzigende wet- en regelgeving. Het is daarom van essentieel belang dat integriteit centraal staat bij jouw medewerkers.

Waarom een externe vertrouwenspersoon van Trustlr voor de financiële dienstverlening inhuren:

  • De financiële sector is één van onze specialismen
  • Onze vertrouwenspersonen zijn opgeleid voor integriteitskwesties
  • Oprichter Monica haar afdeling bij Binnenlandse Zaken was verantwoordelijk voor de Wet Bescherming Klokkenluiders
  • Trustl bied ook de mogelijkheid voor een e-learning grensoverschrijdend gedrag en/of integriteit voor medewerkers en leidinggevenden

 

Vertrouwenspersoon financiële instelling inhuren
Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening
Den Haag

Den Haag  Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Amsterdam

Amsterdam Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Rotterdam

Rotterdam Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Arnhem

Arnhem Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Groningen

Groningen Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Schiedam
Schiedam Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening
Leiden

Leiden Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Utrecht

Utrecht Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Eindhoven
Eindhoven Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening
Breda

Breda Vertrouwenspersoon financiële dienstverlening

Onze externe vertrouwenspersonen zijn in elke stad beschikbaar

Wil je online ondersteuning of liever een fysieke afspraak? Onze externe vertrouwenspersonen zijn er voor je, waar je ook bent.

De beste versie van jullie bedrijf creëren medewerkers samen. Trustlr biedt innovatieve en preventieve oplossingen — de begeleiding die nodig is om alles in goede banen te leiden.

Veelgestelde vragen

Antwoorden op algemene vragen vind je hier. Voor specifieke vragen mag je altijd een afspraak met ons team maken.

De Tweede Kamer heeft in 2023 de initiatiefwet van Groen Links aangenomen. Deze wet wordt nu door de Eerste Kamer behandeld. Omdat 95% van alle wetsvoorstellen die door de Tweede Kamer komen ook in de Eerste Kamer worden aangenomen, lijkt het er sterk op dat een externe vertrouwenspersoon binnenkort verplicht wordt bij bedrijven met meer dan 10 medewerkers.

We werken aan preventie en interventie. In het beste geval helpen onze externe vertrouwenspersonen alleen met het proactief verbeteren van jullie werkcultuur. Toch, mocht het nodig zijn, dan helpen we om ongewenst gedrag en integriteitsschendingen bespreekbaar te maken en werken samen we aan de-escalatie.

Ongewenst gedrag gaat om pesten, discriminatie, intimidatie en (seksuele) intimidatie. Integriteitskwesties zijn zaken als diefstal, fraude, belangenverstrengeling, corruptie en andere vormen van (machts)misbruik die de organisatie of de maatschappij schaden.

De drie belangrijkste taken van onze vertrouwenspersonen zijn het bieden van eerste opvang, begeleiding en advies aan medewerkers, het geven van voorlichting, en het verstrekken van gevraagd en ongevraagd advies aan de top van een organisatie.

Daarnaast biedt Trustlr via het Trustlr-platform extra preventieve diensten aan door middel van onze e-learnings.

Elke werkgever is verplicht om een beleid te voeren op psychosociale arbeidsbelasting . Eén van de manieren hoe de Nederlandse Arbeidsinspectie (de Arbo-inspectie) hierop controleert is door te kijken naar de aanwezigheid van een aantal zaken die je met Trustlr direct geregeld hebt, zoals een vertrouwenspersoon beschikbaar stellen en voorlichting over ongewenst omgangsvormen. Ook de aanwezigheid van een gedragscode en een klachtenregeling worden gecontroleerd en Trustlr kan beiden voor je regelen.

Klinkt leuk: ‘onze vertrouwenspersonen helpen je kosten besparen,’ maar hoe werkt dat? In Nederland hebben jaarlijks 1,2 miljoen mensen te maken met ongewenste omgangsvormen op de werkvloer, en van de 6 miljard euro aan werkgerelateerde verzuimkosten wordt 64% veroorzaakt door psychosociale arbeidsbelasting. Omdat de diensten van Trustlr proactief bijdragen aan een veiligere werkcultuur, zien we vaak een afname in werkgerelateerde verzuimkosten. Daarnaast helpt het Trustlr-platform ons om onze declarabele uren te verlagen, waardoor onze dienst al snel meer oplevert dan je erin investeert.

Het vertrouwen van deze bedrijven motiveert ons elke dag

Iedereen verdient het om te werken in een veilige werkcultuur en daarom zijn deze bedrijven slechts het begin. Ontdek de dankbare reacties die ons motiveren om elke dag 100% te geven.

Fiona Gelton
Fiona GeltonRegister Taxateur en interne vertrouwenspersoon bij Envalue
Read More
Wij hebben een interne vertrouwenspersoon en een externe vertrouwenspersoon van Trustlr. En deze combinatie van enerzijds keuzevrijheid vanuit de medewerkers tot wie zij zich willen richten (in- of extern) en daarnaast een goede sparringpartner voor de interne vertrouwenspersoon werkt voor ons erg goed.
Helen Groeneveld
Helen GroeneveldAdjunct Directeur bij Actor Consultancy
Read More
De communicatie verloopt zeer prettig; van een laagdrempelige kennismaking tot snelle reacties per mail en het meedenken in interne cursussen. Wij zijn erg tevreden.
Peter-Paul Verhoef
Peter-Paul VerhoefCEO bij Hightech ICT
Read More
We waarderen Trustlr omdat het ons eenvoudig helpt voldoen aan wet- en regelgeving. Als klein bedrijf kunnen we geen interne vertrouwenspersoon aanstellen. Met Trustlr bieden we collega's toegang tot informatie, voorlichting en advies, wat zorgt voor een veilige werkomgeving.
Eric Beugelsdijk
Eric BeugelsdijkEigenaar bij Roestig Blond
Read More
De proactieve benadering van Trustlr. voor het creëren van een goede werkomgeving past perfect bij onze waarden. Daarnaast helpt het ons ook om volledig te voldoen aan wet- en regelgeving. Trustlr heeft zichzelf bewezen als een waardevolle partner voor ons bedrijf."
Sander Reijsmeijer
Sander ReijsmeijerEigenaar bij Cafe Constant
Read More
Persoonlijk contact en geweldige service. Wij hadden een heel goede en veilige werksfeer, maar toch voelt het goed om vanuit goed werkgeverschap een veilige werkomgeving te bieden aan mijn medewerkers en verder te professionaliseren. De communicatie van Trustlr gaat tot nu toe heel soepel.

Weet je genoeg of heb je nog een vraag?

Ons team staat voor je klaar — vandaag voor al je vragen en morgen voor al je oplossingen op het gebied van een veilige werkcultuur. Plan direct een vrijblijvend adviesgesprek in met een van onze vertrouwenspersonen en ze helpen je met de volgende stap.

Externe vertrouwenspersoon

Een betrouwbare keuze voor Nederlandse ondernemingen.

Externe vertrouwenspersoon Trustlr