Vertrouwenspersoon evenementenbranche

Vertrouwenspersoon evenementenbranche

Vertrouwenspersoon evenementenbranche: voor een veilig evenement en een gezonde werkcultuur

Een vertrouwenspersoon binnen de evenementenbranche is een belangrijke schakel voor het waarborgen van een fijne werkomgeving én een veilig en succesvol evenement. Een extern vertrouwenspersoon kan helpen ongewenst gedrag door zowel collega’s als bezoekers tegen te gaan. In de evenementensector werken veel jongeren die dat steuntje van een externe vertrouwenspersoon net even kunnen gebruiken. Je personeel leert ongewenst gedrag eerder te herkennen en hierover het gesprek aan te gaan.

Daarnaast wordt de veiligheid en het welzijn van gasten tijdens evenementen steeds belangrijker. Door het hebben van een vertrouwenspersoon tijdens je evenement, geef je een sterk signaal af naar je gasten over het belang dat je hecht aan hun veiligheid en welbevinden. Zo kun jij je focussen op het vlekkeloos laten verlopen van het evenement, terwijl je gasten en personeel weten dat hun welzijn voorop staat.

Ontdek zelf hoe Trustlr zich onderscheidt

Duimendraaiende externe vertrouwenspersonen

Als wij ons werk goed doen, heb jij onze externe vertrouwenspersonen amper nodig. Wij helpen proactief jullie werkcultuur verbeteren en zijn pas tevreden als ons team duimendraaiend wacht op werk.

Voldoen aan wetgeving én verwachtingen overtreffen

Het kan maar zo zijn dat een vertrouwenspersoon binnenkort verplicht is bij bedrijven vanaf 10 medewerkers. Check, regelen we. Daarna doen we er een flinke schep bovenop met onze innovatieve dienstverlening.

Onze e-learnings werken drempelverlagend

Geen vingers wijzen, maar onderwijzen; daar draait het om. Ons online platform, TrustNet, geeft jouw medewerkers toegang tot de kennis die ze nodig hebben om grip te krijgen op elke (ongewenste) situatie.

Meer resultaat, minder uurtje factuurtje

Een externe vertrouwenspersoon is geen kostenpost, maar een kostenbesparing. Zij verlagen verzuim, verloop, verhogen productiviteit én dankzij ons online platform besteden ze 50% minder declarabele uren per bedrijf.

Waarom hebben bedrijven binnen de evenementenbranche een vertrouwenspersoon nodig?

In de evenementenbranche wordt de rol van een vertrouwenspersoon steeds belangrijker. Elk evenement, van muziekfestivals en sportevenementen tot zakelijke conferenties, kent zijn eigen dynamiek en uitdagingen. Hoewel specifiek onderzoek ontbreekt, toont de evenementenbranche veel gelijkenissen met de horeca, waar 20% van de medewerkers ongewenst gedrag ervaart. Er werken veel jongeren, de werkdruk is aanzienlijk, en alcohol is vaak aanwezig. Deze factoren leiden tot een verhoogd risico op ongewenst gedrag.

Een onderzoek van EenVandaag uit 2018 gaf aan dat 48% van de vrouwelijke bezoekers en 9% van de mannelijke bezoekers grensoverschrijdend gedrag op festivals heeft ervaren. In dit licht is het niet verrassend dat de trend groeiende is om een vertrouwenspersoon aanwezig te hebben, niet alleen voor medewerkers, maar ook voor gasten tijdens evenementen. Een vertrouwenspersoon kan fungeren als een schakel in het vroegtijdig signaleren en aanpakken van dergelijke kwesties, waarmee zowel de veiligheid van medewerkers als gasten wordt gewaarborgd.

Externe vertrouwenspersoon
Externe vertrouwenspersoon

Wat zijn de gevolgen van ongewenst gedrag in de evenementenbranche

Ongewenst gedrag heeft serieuze gevolgen voor zowel medewerkers als bezoekers in de evenementenbranche. Medewerkers kunnen minder productief worden, hoger ziekteverzuim en de werksfeer kan onder druk komen te staan. Dit heeft directe invloed op de kwaliteit van het evenement. Bezoekers die grensoverschrijdend gedrag ervaren of waarnemen, kunnen hierdoor afschrikken van toekomstige evenementen, met als bijkomstig gevolg reputatieschade voor het evenement en de organisator.

Het is in deze tijd onacceptabel dat dergelijk gedrag onaangepakt blijft, vooral gezien de potentiële imagoschade die een evenement of merk kan oplopen. Neem bijvoorbeeld de recente negatieve berichtgeving rondom de Grand Prix van Zandvoort in 2023. Na tientallen meldingen van vrouwonvriendelijke en seksistische opmerkingen, werd duidelijk dat pro-actieve maatregelen onmisbaar zijn. Als reactie hierop zijn er vertrouwenspersonen aangesteld, waardoor gasten nu een veiligere evenementervaring kunnen beleven.

Trustlr is er voor elke organisatie

Voor elke branche

Van horeca en toerisme tot consultancy en notariskantoren — Trustlr is net zo veelzijdig als jouw bedrijf.

Voor al je medewerkers

Met TrustNet geven we medewerkers de macht; zij houden de regie over hun eigen werkklimaat.

Voor elke situatie

Ongewenst gedrag kent, helaas, vele vormen. Wij staan, zonder oordeel, open voor elke situatie die onveilig voelt.

Voor elke dag

Het is beter als ‘t nooit gebeurd, maar als het gebeurd dan is Trustlr direct bereikbaar. We staan 24/7 voor je klaar.

Extra diensten

Breidt onze alles-in-één dienstverlening uit en maak van Trustlr jullie één-voor-alles oplossing.

Ervaring opdoen, in Virtual Reality

Herken jij ongewenst gedrag als het zich voor je neus afspeelt? Met deze VR-experience simuleren we onveilige situaties zodat jouw mensen getraind worden om het gedrag te herkennen dat we samen willen voorkomen.

Opstellen van jullie gedragscode

De richtlijnen voor het gedrag van jouw medewerkers behoren nog te vaak tot de ongeschreven regels. Wij maken het duidelijk en inzichtelijk voor iedereen, met een gedragscode op papier.

Gedragscode altijd vindbaar

Het Trustlr-platform is de perfecte plek voor jullie nieuwe (of bestaande) gedragscode. Eén plek waar alles omtrent een veilige werkcultuur staat, inclusief jullie geschreven regels over ieders gedrag.

Training op locatie

Medewerkers meenemen in de opbouw van een veilig werkklimaat gaat wat ons betreft het allerbest op bekende plekken. Op de werkvloer of een favoriete teamlocatie.

Trustlr en de externe vertrouwenspersoon: De partner voor een veilig evenement en een gezonde werkcultuur

Trustlr en onze externe vertrouwenspersonen staan voor een proactieve benadering van veiligheid en welzijn voor jouw evenement. Onze op maat gemaakte e-learnings zijn specifiek voor jouw medewerkers ontwikkeld met aandacht voor aspecten uit jouw branche zoals alcoholgebruik en werken met jongeren, waardoor je op een laagdrempelige manier een veilige werkomgeving kunt bevorderen.

Het inzetten van onze vertrouwenspersonen tijdens jouw evenement zorgt ervoor dat zowel medewerkers als gasten zich gesteund en veilig voelen. Een positief gevoel van veiligheid versterkt de algehele sfeer en beleving van je evenement. Ons platform biedt jouw medewerkers altijd toegang tot e-learnings, tips en adviezen, met een sterke focus op preventie en het empoweren van medewerkers. Zo kunnen teams en leidinggevenden voorafgaand aan een evenement zichzelf voorzien van waardevolle inzichten. En mocht je specifieke behoeften hebben voor je evenement, dan kunnen we zelfs een op maat gemaakte e-learning ontwikkelen als een online veiligheid briefing. Met Trustlr kies je voor een partner die zowel de veiligheid als de beleving van je evenement naar een hoger niveau tilt.

Vertrouwenspersoon evenement inhuren

De beste versie van jullie bedrijf creëren medewerkers samen. Trustlr biedt innovatieve en preventieve oplossingen — de begeleiding die nodig is om alles in goede banen te leiden.

Veelgestelde vragen

Antwoorden op algemene vragen vind je hier. Voor specifieke vragen mag je altijd een afspraak met ons team maken.

De Tweede Kamer heeft in 2023 de initiatiefwet van Groen Links aangenomen. Deze wet wordt nu door de Eerste Kamer behandeld. Omdat 95% van alle wetsvoorstellen die door de Tweede Kamer komen ook in de Eerste Kamer worden aangenomen, lijkt het er sterk op dat een externe vertrouwenspersoon binnenkort verplicht wordt bij bedrijven met meer dan 10 medewerkers.

We werken aan preventie en interventie. In het beste geval helpen onze externe vertrouwenspersonen alleen met het proactief verbeteren van jullie werkcultuur. Toch, mocht het nodig zijn, dan helpen we om ongewenst gedrag en integriteitsschendingen bespreekbaar te maken en werken samen we aan de-escalatie.

Ongewenst gedrag gaat om pesten, discriminatie, intimidatie en (seksuele) intimidatie. Integriteitskwesties zijn zaken als diefstal, fraude, belangenverstrengeling, corruptie en andere vormen van (machts)misbruik die de organisatie of de maatschappij schaden.

De drie belangrijkste taken van onze vertrouwenspersonen zijn het bieden van eerste opvang, begeleiding en advies aan medewerkers, het geven van voorlichting, en het verstrekken van gevraagd en ongevraagd advies aan de top van een organisatie.

Daarnaast biedt Trustlr via het Trustlr-platform extra preventieve diensten aan door middel van onze e-learnings.

Elke werkgever is verplicht om een beleid te voeren op psychosociale arbeidsbelasting . Eén van de manieren hoe de Nederlandse Arbeidsinspectie (de Arbo-inspectie) hierop controleert is door te kijken naar de aanwezigheid van een aantal zaken die je met Trustlr direct geregeld hebt, zoals een vertrouwenspersoon beschikbaar stellen en voorlichting over ongewenst omgangsvormen. Ook de aanwezigheid van een gedragscode en een klachtenregeling worden gecontroleerd en Trustlr kan beiden voor je regelen.

Klinkt leuk: ‘onze vertrouwenspersonen helpen je kosten besparen,’ maar hoe werkt dat? In Nederland hebben jaarlijks 1,2 miljoen mensen te maken met ongewenste omgangsvormen op de werkvloer, en van de 6 miljard euro aan werkgerelateerde verzuimkosten wordt 64% veroorzaakt door psychosociale arbeidsbelasting. Omdat de diensten van Trustlr proactief bijdragen aan een veiligere werkcultuur, zien we vaak een afname in werkgerelateerde verzuimkosten. Daarnaast helpt het Trustlr-platform ons om onze declarabele uren te verlagen, waardoor onze dienst al snel meer oplevert dan je erin investeert.

Het vertrouwen van deze bedrijven motiveert ons elke dag

Iedereen verdient het om te werken in een veilige werkcultuur en daarom zijn deze bedrijven slechts het begin. Ontdek de dankbare reacties die ons motiveren om elke dag 100% te geven.

Peter-Paul Verhoef
Peter-Paul VerhoefCEO bij Hightech ICT
Lees verder
We waarderen Trustlr omdat het ons eenvoudig helpt voldoen aan wet- en regelgeving. Als klein bedrijf kunnen we geen interne vertrouwenspersoon aanstellen. Met Trustlr bieden we collega's toegang tot informatie, voorlichting en advies, wat zorgt voor een veilige werkomgeving.
Sander Reijsmeijer
Sander ReijsmeijerEigenaar bij Cafe Constant
Lees verder
Persoonlijk contact en geweldige service. Wij hadden een heel goede en veilige werksfeer, maar toch voelt het goed om vanuit goed werkgeverschap een veilige werkomgeving te bieden aan mijn medewerkers en verder te professionaliseren. De communicatie van Trustlr gaat tot nu toe heel soepel.
Eric Beugelsdijk
Eric BeugelsdijkEigenaar bij Roestig Blond
Lees verder
De proactieve benadering van Trustlr. voor het creëren van een goede werkomgeving past perfect bij onze waarden. Daarnaast helpt het ons ook om volledig te voldoen aan wet- en regelgeving. Trustlr heeft zichzelf bewezen als een waardevolle partner voor ons bedrijf."

Weet je genoeg of heb je nog een vraag?

Ons team staat voor je klaar — vandaag voor al je vragen en morgen voor al je oplossingen op het gebied van een veilige werkcultuur. Plan direct een vrijblijvend adviesgesprek in met een van onze vertrouwenspersonen en ze helpen je met de volgende stap.

Externe vertrouwenspersoon

Een betrouwbare keuze voor Nederlandse ondernemingen.

Externe vertrouwenspersoon