Een vertrouwenspersoon in de horeca draagt bij aan een veilige werkcultuur en kan helpen ongewenst gedrag door zowel collega’s als gasten tegen te gaan. In de horeca werken veel jongeren die dat steuntje van een externe vertrouwenspersoon net even kunnen gebruiken. Je personeel leert ongewenst gedrag eerder te herkennen en hierover het gesprek aan te gaan. Dit zorgt voor het terugdringen van verloop- en verzuimkosten, wel zo fijn. Kan jij je weer bezig houden met het in de watten leggen van jouw van gasten!
Ontdek zelf hoe Trustlr zich onderscheidt
Als wij ons werk goed doen, heb jij onze externe vertrouwenspersonen amper nodig. Wij helpen proactief jullie werkcultuur verbeteren en zijn pas tevreden als ons team duimendraaiend wacht op werk.
Het kan maar zo zijn dat een vertrouwenspersoon binnenkort verplicht is bij bedrijven vanaf 10 medewerkers. Check, regelen we. Daarna doen we er een flinke schep bovenop met onze innovatieve dienstverlening.
Geen vingers wijzen, maar onderwijzen; daar draait het om. Ons online platform, TrustNet, geeft jouw medewerkers toegang tot de kennis die ze nodig hebben om grip te krijgen op elke (ongewenste) situatie.
Een externe vertrouwenspersoon is geen kostenpost, maar een kostenbesparing. Zij verlagen verzuim, verloop, verhogen productiviteit én dankzij ons online platform besteden ze 50% minder declarabele uren per bedrijf.
Bij horecabedrijven is het vaak zo dat er geen toegang is tot een vertrouwenspersoon. Dit terwijl ongewenst gedrag relatief vaak voorkomt. Uit de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) 2022 van TNO en CBS blijkt dat maar liefst 20% van de medewerkers enig ongewenst gedrag ervaart van collega’s, leidinggevenden of klanten. Vergeleken met andere sectoren ligt dit ver boven het gemiddelde (alleen de gezondheidszorg scoort nog hoger). Door het aantal jongeren, de hoge werkdruk en de alcohol die vaak in het spel is, liggen ongewenste omgangsvormen op de loer.
Ook zien we met veel risico in de keuken: door de hiërarchie en hoge werkdruk met name tijdens de spitsuren kunnen gemakkelijk ongewenste situaties ontstaan.
De gevolgen van ongewenst gedrag in de horeca zijn groot. Daarom is belangrijk om ongewenste omgangsvormen in de horeca tegen te gaan. De horeca kent een hoog verloop van 40%, dit kost de horecabranche maar liefst 1,4 miljard per jaar, is uit onderzoek van ABN AMRO gebleken. Door het tekort aan personeel, met name (chef)koks komen veel horecabedrijven in de problemen. Werken aan een goede werkcultuur met een vertrouwenspersoon is dus investeren in je eigen zaak!
Trustlr is er voor elke organisatie
Van horeca en toerisme tot consultancy en notariskantoren — Trustlr is net zo veelzijdig als jouw bedrijf.
Met TrustNet geven we medewerkers de macht; zij houden de regie over hun eigen werkklimaat.
Ongewenst gedrag kent, helaas, vele vormen. Wij staan, zonder oordeel, open voor elke situatie die onveilig voelt.
Het is beter als ‘t nooit gebeurd, maar als het gebeurd dan is Trustlr direct bereikbaar. We staan 24/7 voor je klaar.
Extra diensten
Breidt onze alles-in-één dienstverlening uit en maak van Trustlr jullie één-voor-alles oplossing.
Herken jij ongewenst gedrag als het zich voor je neus afspeelt? Met deze VR-experience simuleren we onveilige situaties zodat jouw mensen getraind worden om het gedrag te herkennen dat we samen willen voorkomen.
De richtlijnen voor het gedrag van jouw medewerkers behoren nog te vaak tot de ongeschreven regels. Wij maken het duidelijk en inzichtelijk voor iedereen, met een gedragscode op papier.
Het Trustlr-platform is de perfecte plek voor jullie nieuwe (of bestaande) gedragscode. Eén plek waar alles omtrent een veilige werkcultuur staat, inclusief jullie geschreven regels over ieders gedrag.
Medewerkers meenemen in de opbouw van een veilig werkklimaat gaat wat ons betreft het allerbest op bekende plekken. Op de werkvloer of een favoriete teamlocatie.
Een vertrouwenspersoon horeca inhuren? Trustlr en onze externe vertrouwenspersonen zijn de oplossing voor de horeca. We begrijpen je branche. De horeca werkt net even anders. Jouw zaak draait altijd – van ’s morgens vroeg tot misschien wel ’s avonds laat. Je personeelsbestand is jong en vertrekt weer na een seizoen of na een studie. Hoge kosten voor training en opleiding kan je niet maken. En je hebt geen geavanceerde HR systemen om je personeel te onboarden en bij te scholen.
Met Trustlr creëer je laagdrempelig en pro-actief een veilige werkcultuur. Speciaal voor de horecabranche hebben we de volgende oplossing bedacht:
Toch een vertrouwenspersoon nodig? Veel van onze vertrouwenspersonen hebben werkervaring in de horeca, ze kennen je branche dus door en door!
De beste versie van jullie bedrijf creëren medewerkers samen. Trustlr biedt innovatieve en preventieve oplossingen — de begeleiding die nodig is om alles in goede banen te leiden.
Veelgestelde vragen
Antwoorden op algemene vragen vind je hier. Voor specifieke vragen mag je altijd een afspraak met ons team maken.
De Tweede Kamer heeft in 2023 de initiatiefwet van Groen Links aangenomen. Deze wet wordt nu door de Eerste Kamer behandeld. Omdat 95% van alle wetsvoorstellen die door de Tweede Kamer komen ook in de Eerste Kamer worden aangenomen, lijkt het er sterk op dat een externe vertrouwenspersoon binnenkort verplicht wordt bij bedrijven met meer dan 10 medewerkers.
We werken aan preventie en interventie. In het beste geval helpen onze externe vertrouwenspersonen alleen met het proactief verbeteren van jullie werkcultuur. Toch, mocht het nodig zijn, dan helpen we om ongewenst gedrag en integriteitsschendingen bespreekbaar te maken en werken samen we aan de-escalatie.
Ongewenst gedrag gaat om pesten, discriminatie, intimidatie en (seksuele) intimidatie. Integriteitskwesties zijn zaken als diefstal, fraude, belangenverstrengeling, corruptie en andere vormen van (machts)misbruik die de organisatie of de maatschappij schaden.
De drie belangrijkste taken van onze vertrouwenspersonen zijn het bieden van eerste opvang, begeleiding en advies aan medewerkers, het geven van voorlichting, en het verstrekken van gevraagd en ongevraagd advies aan de top van een organisatie.
Daarnaast biedt Trustlr via het Trustlr-platform extra preventieve diensten aan door middel van onze e-learnings.
Elke werkgever is verplicht om een beleid te voeren op psychosociale arbeidsbelasting . Eén van de manieren hoe de Nederlandse Arbeidsinspectie (de Arbo-inspectie) hierop controleert is door te kijken naar de aanwezigheid van een aantal zaken die je met Trustlr direct geregeld hebt, zoals een vertrouwenspersoon beschikbaar stellen en voorlichting over ongewenst omgangsvormen. Ook de aanwezigheid van een gedragscode en een klachtenregeling worden gecontroleerd en Trustlr kan beiden voor je regelen.
Klinkt leuk: ‘onze vertrouwenspersonen helpen je kosten besparen,’ maar hoe werkt dat? In Nederland hebben jaarlijks 1,2 miljoen mensen te maken met ongewenste omgangsvormen op de werkvloer, en van de 6 miljard euro aan werkgerelateerde verzuimkosten wordt 64% veroorzaakt door psychosociale arbeidsbelasting. Omdat de diensten van Trustlr proactief bijdragen aan een veiligere werkcultuur, zien we vaak een afname in werkgerelateerde verzuimkosten. Daarnaast helpt het Trustlr-platform ons om onze declarabele uren te verlagen, waardoor onze dienst al snel meer oplevert dan je erin investeert.
Het vertrouwen van deze bedrijven motiveert ons elke dag
Iedereen verdient het om te werken in een veilige werkcultuur en daarom zijn deze bedrijven slechts het begin. Ontdek de dankbare reacties die ons motiveren om elke dag 100% te geven.
Weet je genoeg of heb je nog een vraag?
Ons team staat voor je klaar — vandaag voor al je vragen en morgen voor al je oplossingen op het gebied van een veilige werkcultuur. Plan direct een vrijblijvend adviesgesprek in met een van onze vertrouwenspersonen en ze helpen je met de volgende stap.
Een betrouwbare keuze voor Nederlandse ondernemingen.